انگلیس یکی از کشورهای قدرتمند و پیشرفته از نظر سیاسی و اقتصادی است که مقصد جذابی برای افرادی است که به مهاجرت علاقه دارند. از مهم‌ترین دلایل پرطرفدار بودن این کشور در بین مهاجران، آب‌وهوای مناسب، اقتصاد قوی، انگلیسی‌زبان بودن کشور و وجود فرصت‌های بسیار برای مهاجرت است. اگر می‌خواهید به این کشور مهاجرت کنید، باید ابتدا درباره هزینه زندگی در انگلیس اطلاعات جامعی به دست بیاورید و بر اساس آن برنامه مهاجرتی خود را پیش ببرید. برای آشنایی با هزینه های زندگی در انگلستان همراه ما باشید.

هزینه های زندگی در انگلیس
انگلیس یکی از بزرگ‌ترین و مهم ترین کشورهای جزیره بریتانیا است که از شمال با اسکاتلند و از غرب با ولز همسایه است. پادشاهی متحده بریتانیای کبیر شامل کشورهای انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی است. انگلیس حدود ۵۶ میلیون نفر جمعیت دارد و پرجمعیت‌ترین کشور بریتانیا به شمار می‌رود. پایتخت این کشور لندن است و از شهرهای مهم آن می‌توان به منچستر، بیرمنگام، لیورپول، نیوکاسل و لیدز و بریستول اشاره کرد. انگلیس یکی از کشورهای توسعه‌یافته با نظام آموزشی قدرتمند است که دانشجویان بسیاری را از سراسر دنیا در رشته‌های مختلف جذب می‌کند.

از نظر هزینه زندگی این کشور را می‌توان جزو کشورهای گران دنیا قرار داد. هزینه مواد غذایی، هزینه مسکن، هزینه حمل و نقل، هزینه مالیات و هزینه تحصیل از جمله مهم‌ترین هزینه‌هایی است که قبلا از تصمیم به مهاجرت به انگلیس باید به آن‌ها توجه کنید. در ادامه این هزینه‌ها را بررسی می‌کنیم.

هزینه مسکن در انگلیس
شما در کشور انگلیس به دو صورت اجرا و خرید خانه می‌توانید مسکن خود را تامین کنید. هزینه مسکن در انگلستان در شهرها و محله‌های مختلف متفاوت است. شما می‌توانید با توجه به شغل، درآمد، محل کار یا تحصیل خود مسکن مناسب را انتخاب کنید. در جدول زیر میانگین هزینه اجاره مسکن در انگلیس ذکر شده است.

نوع مسکن هزینه اجاره مسکن
یک خوابه در مرکز شهر میانگین ۷۲۰ پوند
یک خوابه در مناطق دیگر شهر میانگین ۵۶۰ پوند
سه خوابه در مرکز شهر میانگین ۱۲۰۰ پوند
سه خوابه در مناطق دیگر شهر میانگین ۹۵۰ پوند
اگر قصد خرید خانه در انگلیس را دارید باید بدانید که در شهرهای بزرگ‌تر باید هزینه بیشتری بپردازید. همچنین باید بدانید که لندن گران‌ترین شهر انگلیس و یکی از گران‌ترین شهرهای دنیا به شمار می‌رود. در ادامه میانگین هزینه خرید مسکن در انگلیس را بررسی می‌کنیم.

نوع مسکن هزینه خرید مسکن
هر متر مربع در مرکز شهر میانگین ۳۸۰۰ پوند
یک خوابه در مناطق دیگر شهر میانگین ۲۷۰۰ پوند
هزینه مواد غذایی در انگلیس
شما در هر جای دنیا که باشید بخش زیادی از درآمد خود را برای خرید خورد و خوراک و مواد غذایی خرج می‌کنید. به همین دلیل بهتر است قبل از اینکه شهر مورد نظرتان را انتخاب کنید، از قیمت مواد غذایی اطلاع کسب کنید. هزینه‌ای که برای غذا صرف می‌کنید کاملا به سبک زندگی و درآمد شما وابسته است. مسلما اگر دانشجو هستید یا درآمد متوسط و کمی دارید، نمی‌توانید مواد غذایی گران‌قیمت خریداری کنید یا به رستوران‌های گران‌قیمت بروید. این بستگی به شما دارد که در اوایل ورود خود به کشور مقصد صرفه‌جویی خواهید کرد یا خیر. در جدول زیر قیمت مواد غذایی در انگلیس بیان شده است.

نوع مواد غذایی قیمت
۱ کیلو برنج ۱.۵ پوند
۱۲ عدد تخم مرغ ۲ پوند
۱ کیلو مرغ ۴ پوند
۱ کیلو گوشت گاو ۷.۵ پوند
۱ کیلو پرتقال ۱.۷ پوند
۱ کیلو سیب زمینی ۱.۲ پوند
۱ کیلو پیاز ۱ پوند
۱ کیلو سیب ۱.۸۵ پوند
هزینه حمل و نقل در انگلیس
اگر شما شهر بزرگی را برای زندگی انتخاب کنید، بدون شک هزینه حمل‌ونقل بیشتری باید بپردازید. از طرفی سیستم حمل‌ونقل عمومی در شهرهای بزرگ مجهزتر و پیشرفته‌تر هستند و در بسیار از مواقع شما نیازی به داشتن خودروی شخصی نخواهید داشت. در کشور انگلیس و به خصوص شهر لندن، سیستم حمل‌ونقل عمومی از وضعیت مناسب و خوبی برخوردار است. شما باید بر اساس فاصله محل زندگی تا محل کار یا دانشگاه و همچنین بر اساس درآمد خود تصمیم بگیرید که کدام روش را برای رفت‌وآمد خود انتخاب کنید.

حمل‌ونقل قیمت
یک لیتر بنزین ۱.۳ پوند
بلیط یک طرفه مترو ۲.۵ پوند
تاکسی (هزینه معمولی) ۳ پوند
بلیط اتوبوس یک روزه ۷.۵ پوند
سایر هزینه های زندگی در انگلیس
هزینه‌های زندگی فقط به مواد غذایی و مسکن محدود نمی‌شود بلکه شما باید به سایر مخارج نیز توجه کنید. هزینه بیمه درمانی انگلیس یکی از این مخارج است. اگر مایل هستید که از خدمات بیمه‌های درمانی کشور انگلیس استفاده کنید، باید این هزینه را نیز در نظر بگیرید. برای مثال هزینه ویزیت کوتاه دکتر خصوصی حدود ۸۰ پوند است. بنابراین به نظر می‌رسد که استفاده از بیمه درمانی بسیار اهمیت دارد.

اگر برای تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنید، باید هزینه شهریه دانشگاه های انگلیس را نیز در نظر بگیرید. همچنین باید به خاطر داشته باشید که هزینه مالیات در انگلیس بر اساس درآمد شما محاسبه می‌شود و شما باید آن را پرداخت کنید. برای مثال برای درآمدهای بالای ۵۰۰۰۰ پوند، حدود ۴۰ درصد مالیات دریافت خواهد شد.

شرایط زندگی برای مهاجران ایرانی در انگلیس
انگلیس سکی از کشورهای محبوب بین ایرانی‌ها برای مهاجرت است. بسیاری از افراد از روش‌های مختلفی موفق به دریافت ویزا شده‌اند. از طرف دیگر انگلیس یکی از کشورهایی است که می‌توانید در زمینه تحصیلی و شغلی پیشرفت خوبی داشته باشید. البته باید خود را برای پشت سر گذاشتن مراحل مختلف آن آماده کنید. اگر مسیر قانونی و متناسب با شرایط خود را برای مهاجرت پیش ببرید، بدون شک انگلیس یکی از بهترین مقاصد شما برای مهاجرت خواهد بود.

مزایای زندگی در انگلیس
اقتصاد قدرتمند، پایدار و توسعه‌یافته
نزدیک بودن مسیر سفر به ایران در مقایسه با آمریکا و کانادا
تسهیلات رفاهی مسکن
هزینه پایین آموزش و تحصیل
معایب زندگی در انگلیس
بالا بودن هزینه زندگی
گران بودن مسکن در شهرهای بزرگ
آیا در حال حاضر امکان مهاجرت به انگلیس وجود دارد؟
دولت انگلیس راه‌های مختلفی را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است که می‌توانند از طریق آن برای دریافت ویزا و اقامت انگلیس اقدام کنند. انواع ویزای انگلیس را ادامه بررسی می‌کنیم.

۱. ویزای تحصیلی: در این نوع ویزا شما در مقطع دلخواه، درخواست خود را به دانشگاه یا موسسه‌های مورد نظر در انگلیس ارسال می‌کند. دانشگاه پس از بررسی رزومه و مدارک شما، نتیجه پذیرش یا ریجکت شدن را به شما اطلاع می‌دهد.

۲. ویزای کاری: در این نوع ویزا شما باید از یک کارفرمای مستقر در انگلیس پیشنهاد کاری دریافت کنید و سپس مدارک شغلی مرتبط را به سفارت کشور مقصد ارائه کنید. اخذ این نوع ویزا نسبت به ویزاهای دیگر کمی دشوار است.

۳. ویزای سرمایه‌گذاری: در این نوع ویزا شما می‌توانید با یک مبلغ مشخصی که دولت انگلیس تعیین می‌کند در این کشور سرمایه‌گذاری کنید و ویزا دریافت کنید.

۴. ویزای استارت‌آپ: این نوع ویزا با ویزای سرمایه‌گذاری متفاوت است. شما در این نوع ویزا باید کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید و توانایی کارآفرینی و اجرا کردن یک ایده جدید را داشته باشید.

۵. ویزای ازدواج: اگر شما با فردی که شهروند یا مقیم انگلیس است ازدواج کنید، می‌توانید در این کشور اقامت دریافت کنید. البته این ویزا انواع مختلفی دارد و برای دریافت آن باید مراحل قانونی را طی کنید.

به غیر از این ویزاها، ویزاهایی مانند ویزای توریستی، ویزای خانوادگی و ویزای پزشکی نیز وجود دارد که با توجه به شرایط خود می‌توانید برای آن اقدام کنید.

بهترین شیوه مهاجرت به انگلیس
به‌طور کلی هیچ گزینه‌ای وجود ندارد که بتوانیم آن را بهترین روش مهاجرت به انگلیس بنامیم، زیرا انتخاب روش مهاجرت و دریافت ویزا به شرایط افراد بستگی دارد. برای مثال سن، مدارک تحصیلی، سوابق شغلی، تمکن مالی، مدرک زبان و شرایط همراه از جمله مهم‌ترین عوامل موثر بر انتخاب شیوه مهاجرت است.

اگر سن پایین‌تری دارید و می‌]واهید با یک روش نسبتا ارزان ویزا دریافت کنید، می‌توانید به مهاجرت تحصیلی فکر کنید. اگر سوابق شغلی قوی و معتبری دارید، می‌توانید با شرکت‌های انگلیسی مکاتبه کنید و از طریق دریافت ویزای کاری اقدام کنید. اما اگر سرمایه مناسبی دارید یا سوابق مدیریتی شما بالا است می‌‌توانید به ثبت شرکت خود فکر کنید.

مهاجرت تحصیلی به انگلیس
اگر تصمیم گرفتید که از طریق دریافت ویزای تحصیلی مهاجرت کنید، باید بدانید که هزینه‌های مهاجرت شما شامل هزینه‌های قبل از ویزا و هزینه‌های بعد از ویزا می‌شود. در واقع شما باید برای این هزینه‌ها برنامه‌ریزی کنید. شما باید مدارک تحصیلی خود مانند دانشنامه، ریز نمرات، مدرک مقاطع قبلی، آزمون زبان، انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه را آماده کنید. سپس با دانشگاه و استادهای مورد نظر خود مکاتبه کنید. اگر می‌خواهید دانشگاه مدارک شما را بررسی کند باید اپلیکیشن فی آن را بپردازید. همچنین در صورتی که مدارک شما تایید شد باید مبلغ ادمیشن فی را نیز پرداخت کنید تا پوزیشن مورد نظر برای شما حفظ شود.

در مرحله بعدی باید با ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خود برای مصاحبه و طی کردن روند دریافت ویزا، به سفارت انگلیس مراجعه کنید. برای مراجعه به کشورهایی که سفارت آن‌ها در ایران وجود ندارد، باید به کشورهای همسایه مانند دبی، ترکیه و ارمنستان مراجعه کنید.

مراحل مختلف دریافت ویزای تحصیلی هزینه‌ها
آزاد کردن مدرک تحصیلی از ۵ میلیون تومان تا ۳۰ میلیون تومان
هزینه آزمون زبان حدود ۲۵۰ دلار
هزینه ترجمه مدارک تحصیلی از ۵۰۰.۰۰۰ تا ۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان
هزینه اپلیکیشن فی بین ۵۰ تا ۱۵۰ دلار
هزینه ادمیشن فی بین ۷۰ تا ۲۰۰ دلار
هزینه ویزا حدود ۳۵۰ پوند
هزینه ارائه تمکن مالی با توجه به رشته و محل اقامت متفاوت است
هزینه بلیط حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان
هزینه شهریه دانشگاه در مقطع کارشناسی ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰ پوند
هزینه شهریه دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد ۱۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ پوند
هزینه شهریه دانشگاه در مقطع دکتری ۲۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ پوند
هزینه اجاره خوابگاه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ پوند
مهاجرت شغلی به انگلیس
دریافت ویزای شغلی راه‌های مختلفی دارد که با توجه به رزومه و شرایط خود می‌توانید برای اخذ آن‌ها اقدام کنید.

ویزای نیروی کار ماهر: برای مشاغل تخصصی مورد نیاز کشور انگلیس، مشاغل بهداشتی و پزشکی مورد نیاز، مشاغل ورزشی و مربی‌گری حرفه‌ای
ویزای نیروی کار موقت: برای حوزه‌های ورزشی، هنری، سرگرمی
به غیر از این ویزاها، شما می‌توانید برای دریافت ویزاهای سرمایه‌گذاری، ویزای استارت‌آپ، ویزای نوآوری و کارآفرینی اقدام کنید.

شما باید ترجمه رسمی مدارک شغلی مانند سوابق بیمه، قراردادهای کاری، آگهی ثبت شرکت، مدارک تمکن مالی، دعوت‌نتامه از شرکت مقصد، مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا و سایر مدارک را به سفارت انگلیس ارائه دهید.